زنان باردار

دوران حاملگی

زنان باردار

دوران حاملگی

کارهایی که در دوره بارداری باید انجام دهیم

کلمات کلیدی

چگونه بطور طبیعی

موهای ناخواسته

رابطه جنسی

بهترین راههای طبیعی برای چاق شدن صورت چیست

چگونه با روش های خانگی چین و چروک دور چشم را از بین ببریم

چگونه با روش های خانگی ریزش مو را درمان کنیم

دلایل رشد موهای زائد در صورت چیست

علت رشد موهای زائد چیست و چطور درمان می شود

چگونه با ماسک خانگی موهای زائد را ازیین ببریم

راه های درمان خارش پوست سر چیست

علت خارش پوست کف سر چیست

چطور موهای خشک را به روش خانگی درمان کنیم

علل ریزش مو چیست و چرخه رشد مو به چه صورت است

نوشیدنی‌های تقویتی

صورتمان در تابستان چه غذاهایی بخوریم

سویا و مشتقاتش

سلامت پوستمان

روغن‌های گیاهی

روغن کلزا

برای جلوگیری از ایجاد لک ببر روی پوست

اشعه ماورای بنفش

آنتی اکسیدان‌ها

و برای جوان سازی و شاداب کردن پوست چکار کنیم

ماسک و خشک شدن

جوان سازی و شاداب کردن

برای اینکه ماسکها روی پوست بهتر تاثیر بگذارند

با هم مخلوط کرده

ویتامین‌ ای و سی

و برای روشن شدن پوست چکار کنیم

نوشیدن آب انبه

  • ۰
  • ۰

 "پره ا‌کلامپسی" یا فشار خون ناشی از بارداری، از شایعترین مشکلات بارداری که نوعی مسمومیت حاملگی محسوب می شود. افزایش فشار خون در زنــان حامــله همراه با ادم (ورم) یا پــروتئیــنوری (وجـــود پروتئین در ادرار) و یــا هــر دوی ایـن‌ها همراه است.


فشار خون دوران بارداری را چگونه کاهش دهیم؟

مریم جعفری متخصص زنان و زایمان استان لرستان، گفت: مادران مبتلا به پره اکلامپسی در معرض خطر بیشتری از نظر عوارض مادری و جنینی هستند به همین دلیل باید تحت مراقبت های ویژه بارداری قرار گیرند.

وی بابیان اینکه فشار خون پره کلاپسی به فشار خون بیش از  140 روی 90 میلی متر جیوه گفته می شود، افزود: این بیماری معمولا در زنانی که 20  هفته از شروع بارداری آنان گذشته باشد دیده می شود، همچنین ممکن است 12 هفته بعد از زایمان نیز ادامه یابد که به آن افزایش  فشار خون مزمن، گفته می شود.

تهدید بارداری با افزایش فشار خون مادر بعد از سه ماهه دوم

این متخصص زنان در خصوص راه های تشخیص این بیماری، گفت: با انجام آزمایشات ادرار در زنان باردار می توان به علایم فشار خون پی برد، در صورتی که در جمع آوری ادرار 24 ساعته زن باردار 300 گرم  پروئتین اوری وجود داشته باشد، از علایم فشار خون مزمن است.

وی پره کلاپسی شدید را در اواخر سه ماه دوم و سه ماه آخر بارداری دانست و افزود: این نوع فشار خون بسیار شدید باعث ختم بارداری می شود.

زایمان زودرس، پایان بارداری با فشار خون بالا

این متخصص زنان، زایمان را ختم بارداری زنان مبتلا به فشار خون بالا دانست و گفت: در این گونه موارد تجویز می شود، جنین در مرحله نارس یا 28 هفتگی از شکم مادر بیرون آورده شود، چرا که در غیر این صورت جان مادر و جنین به خطر می افتد.

خطرات و علائم فشار خون بالای بارداری

دکتر جعفری، خطرات ناشی از ابتلا به افزایش فشار خون بارداری را عقب افتادن رشد جنین در داخل رحم، زایمان زودرس، پاره شدن جفت و مرده زایی عنوان کرد.

 وی در ادامه، سردردهای شدید و مداوم، تاری دید، ورم و افزایش ناگهانی وزن در زنان باردار را از علایم پره کلاپسی شدید دانست و توصیه کرد: زنان باردار با احساس درد در بالای شکم، تهوع و استفراغ، علایم پارگی جفت که همراه با لکه بینی یا خونریزی است، فورا به پزشک مراجعه کرده و مادر و جنین مورد معاینه قرار گیرند.

این پزشک مختصص افزود: در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد سلامت و جان مادر و جنین در معرض خطر جدی قرار دارد، مادر را برای مراقبت بیشتر در بیمارستان بستری خواهد کرد.

دکتر جعفری، همچنین پایین بودن پلاکت های موجود در خون و بالا بودن آنزیم های کبدی در زنان باردار را از دیگر علایم افزایش فشار خون دانست و گفت: می توان از طریق آزمایش خون متوجه این نشانه ها و علایم شد.

تنگی نفس مادر و عدم رشد جنین از پیامدهای فشارخون بالا

وی در ادامه به تست ادرار که برای زنان باردار تجویز می شود، اشاره کرد و افزود: در  DBC، وضعیت کلیه، UA در فاصله 6 ساعته برای نشان میزان پروئتین در ادرار  کنترل می شود، کم شدن ادرار در زنان باردار حالت اولی "گوری" نامیده می شود و از دیگر علائم در فشار خون شدید است. 

این متخصص زنان و زایمان گفت: زنان بارداری که به پرفشاری مبتلا می شوند با گذاشتن گوشی و گوش دادن به نفس های سینه‌ مادر به تنگی نفس ناشی از ادم ریه پی می برند.

دکترجعفری افزود: در این وضعیت بر اثر فشار خون شدید، جنین با توجه به معیار های داده شده قادر به رشد در رحم مادر نیست و به اصطلاح  جنین IUGR شده است.


خبرگزاری فارس: فشار خون بالا در بارداری باعث مسمومیت جنین می‌شود

احتمال ابتلا به پره کلامپسی در بالا رفتن فشار خون قبل از 30 هفتگی بارداری

 این پزشک زنان، فشارخون 16 روی 11 را هم نشانگر پره کلاپسی شدید دانست و اظهار داشت: از هر 4 خانم مبتلا به افزایش فشار خون یک نفر در دوران بارداری، زایمان و یا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره کلاپسی می شود. خطر ابتلا به پره کلامپسی در شرایطی که افزایش فشار خون قبل از هفته 30 ایجاد شده باشد دو برابر است.

ادامه پرفشاری خون بعد از زایمان، نشانگر فشار خون بالا قبل از بارداری است

وی بابیان اینکه بارداری یک نوع عامل تاثیر گذار در افزایش فشار خون مادر است، ادامه داد: در صورتی که خانمی قبل از بارداری مبتلا با فشار خون بالا مثلا 140 بر روی 90 بوده باشد، در زمان بارداری عواملی چون مشکلات در دفع پروتئین و ... در ابتلای وی به پره کلاپسی و تشدید فشار خون بالا مؤثر خواهند بود.

این متخصص زنان و زایمان، در ادامه افزود: فشار خون بارداری متفاوت با انواع  فشارخون‌ها است چرا که در آن علایم مسومیت و افزایش فشار خون دیده نمی شود.

دکترجعفری بابیان اینکه فشار خون بارداری برای مادرانی پیش می آید که فقط برای اولین بار در دوران حاملگی به فشار خون بارداری مبتلا شده اند، گفت: در بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان فشارخون همچنان بالا باقی خواهد ماند. این بدان معناست که آن خانم احتمالاً قبل از بارداری مبتلا به پرفشاری خون بوده اما نسبت به آن اطلاعی نداشته است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی